Skal din næste bil også være en elbil? Elbiler kan byde på både økonomiske og miljøvenlige fordele, når du stiller dem op overfor diesel- og benzindrevne biler. Samtidig vokser netværket af ladestationer landet over, så det ikke længere er en større skattejagt at finde en ladestation. Vi stiller i dette blogindlæg skarpt på lademulighederne i Danmark, samt hvordan fremtiden ser ud for elbiler i Danmark.
De fleste har prøvet det og ikke altid med samme fornøjelse.

At stå i bidende kulde og tanke bilen, mens man kigger forundret på prisskiltet og tænker, at nu er prisen gået op siden sidste gang. Med en elbil så sker optankningen – eller opladningen, sandsynligvis derhjemme, hvor du sætter din bil til opladning når du kommer hjem – lige som du gør med din mobiltelefon, inden du går i seng.

Lademuligheder i Danmark

Der var engang, hvor man kiggede lige så forbavset efter en ladestation, som når man så en Ferrari. Den tid er dog længst forbi. Mulighederne for at få opladet sin elbil er i dag så udbredte, at du efterhånden finder lademuligheder i selv mindre og små provinsbyer. Dertil kommer de mange muligheder for at oplade sin elbil i større byer, samt langs motorvejsnetværket.

Det er med andre ord tydeligt at se, at opladenetværket hurtigt spreder sig mere og mere ud, så det bør ikke være det, der afholder dig fra at købe en elbil.
Disse opladere kaldes populært offentlige ladestandere. Ligesom med tankstationer er der også her forskellige udbydere. Mulighederne for at lade op er efterhånden så gode, at du nemt kan finde en oplader.

De fleste steder er der opladekabler, så du slipper for selv at have det med. Tilgængeligheden er også forholdsvis stor, da de fleste stadig oplader hovedparten af elbilens batteri derhjemme.
Efter noget tid kender du sikkert de nærmeste steder, hvor du kan lade op, men du kan via udbydernes hjemmesider eller apps finde den eller de nærmeste opladere, når du skal have ladet din elbil op.

Hjemmesider som Plugshare viser opladere i hele verdenen – endda på tværs af udbyderne.
Udbuddet af lademuligheder i Danmark vil i stor grad spille ind på din eludgift til opladningerne. Herfra anbefales det, at du vælger et opladningsabonnement hos den udbyder, hvis udbud giver dig den bedste dækning på de strækninger, som du hyppigst kører.

Der er stor forskel på prisen afhængig af den enkelte udbyder, men vælger du at tegne et abonnement hos en udbyder, der dækker dine hyppigst kørte strækninger mest optimalt, så slipper du for skattejagten, når du skal have opladet din elbil.

Oplad derhjemme

Selvom udbuddet af offentlige ladestandere vokser, så foretager hovedparten af elbilisterne deres opladninger derhjemme via en privat lader. FDM regner med, at mellem 70 og 80% af al opladning foregår derhjemme. Der er vi så tilbage ved scenariet med at stå og fylde benzin på bilen, mens fingrene er ved at fryse til is kontra det at sætte bilen til opladeren, når man kommer hjem.

Hvilken oplader og dertilhørende abonnement du skal vælge, afhænger af, hvilken elbil du kører, samt hvor meget du ønsker at betale for oprettelsen. De fleste beregninger på området er lavet ud fra en treårig periode. Abonnementerne på opladere er langt fra så konkurrencepræget, som vi kender det fra for eksempel internet- og telefonabonnementer.

Du kan med fordel overveje at lave dine beregninger over samme længde, som dit billån løber over, da det vil give dig et mere retvisende billede i forhold til dine eludgifter for hele den periode, som du må forventes at have din elbil I.

Vælger du din egen installation kontra en abonnementsløsning, så står du selvfølgelig for etableringen og installationen. Vælger du en abonnementsløsning, så er installationen af din lader i hjemmet med i abonnementet. Det betyder, at udbyderen sørger for installationen.
Når du har fået installeret din oplader, så er det simpelt og lige til at oplade din elbil. Du sætter simpelthen blot ladekablet til.

Elbiler kan konkurrere med diesel og benzin

Det er svært at give et konkret svar på, hvad der er billigst af elbiler og diesel- og benzinbiler. Det er snart lige så svært, som det er for metrologerne at ramme rigtigt i vejrudsigten. Prisen for kørsel i begge typer bil kan nemlig variere.
Ifølge udregninger fra FDM.dk vil din eludgift til opladning være på mellem 727 og 1.116 kr. om måneden, afhængig af dit valg af oplader og abonnement. Forudset at du kører 20.000 km. om året og udelukkende lader op derhjemme. Per kørt kilometer giver det dig en eludgift på mellem 0,44 og 0,67 kr.

Lader du henholdsvis 70 eller 85 procent op derhjemme, så ligger din eludgift per kørt kilometer på henholdsvis 0,44-0,85 kr. og 0,44-0,76 kr.
FDM’s beregninger viser samtidig, at det er klart billigst, hvis du benytter dig af de offentligt tilgængelige ladestandere. Her vil det give dig en månedlig eludgift på mellem 379 og 699 kr., afhængig af dit abonnement.

Forskellen skyldes, at du ikke betaler de oprettelsesudgifter, der medfølger, når du etablerer din egen ladestander i hjemmet. Her er prisen per kørt kilometer pludselig nede i 0,23-0,42 kr.

Med i deres beregninger af eludgiften har FDM medindregnet oprettelsen og installationen af egne ladestandere.

Det kan givetvis give nogle høje startomkostninger, men enkelte udbydere tilbyder faktisk abonnementer på helt ned til 50-99 kr. om måneden ved kørsel på op til 20.000 km. om året.

Tager du en dieselbil, er der stor forskel på nye og ældre modeller. De ældre modeller kan meget nemt køre ned til 15 km/l, mens de nyere modeller kører op til 25 km/l eller længere.

Det samme gør sig gældende for de fleste nye benzinbiler, mens gennemsnittet for de ældre modeller er lavere. Brændstofspriserne variere ofte, så det er svært at give en helt konkret pris. Men hvis vi snakker 9,00 kr. for en liter diesel, vil din brændstofsomkostning per kørt kilometer typisk være på mellem 0,48 og 0,60 kr./km, afhængigt af hvor langt du kører på literen.

For benzin vil en literpris på 10,00 kr. give dig mellem 0,40 og 0,67 kr./km, hvis du kører mellem 15 og 25 km/l. Du skal derfor op og køre mellem 20-25 km/l i din diesel- eller benzindrevne bil, hvis du skal matche den kilometerpris, som du får med elbiler.

Fremtidens infrastruktur tilhører bilerne

Der vil fra tid til anden komme politiske udspil om øget fokus på den kollektive trafik, men udviklingen går dog mod, at de der har muligheden for det, fravælger den kollektive trafik.
Den Venstre-ledede regering har samtidig i deres 2025-plan et stigende fokus på udbygning af vejnettet. Der er dermed lagt op til, at fokus fremover i stigende grad vil være rettet mod biler – herunder elbiler.

Har du en kortere strækning til og fra arbejde, er der måske en kortere motorvejsstrækning, ja, så kan en elbil være et godt og miljøvenligt valg for dig. Morgentrafikken bevæger sig mange steder sjældent op i nærheden af de tilladte hastigheder, hvilket er en stor miljøvenligbesparelse, når det gælder elbiler kontra benzin- og især dieseldrevne biler.

I København snakkes der allerede om dieselfri bilzoner indenfor relativt få år. Det er næppe et spørgsmål om hvis, men derimod hvornår sådanne forbud kommer. Den tendens kan meget vel sprede sig til andre store danske byer som Odense, Aalborg og Århus, hvis bykerner også mærkes mere og mere af forureningen fra vejene.

Find din elbil når den er billigst

Salget af elbiler er statistisk set altid højest i det andet halvår. Samtlige statistikker fra 2013 til og med 2018 viser, at salget af elbiler altid har været størst i det andet halvår (juli-december). Hvad betyder det så for dig som forbruger? Udbud og efterspørgsel, så meget kan det skæres ind. Hvis du vælger at shoppe elbil i det første halvår, hvor der typisk er et lavere salg, har du bedre kort på hånden i forhold til at forhandle en mere fordelagtig pris på plads.

Køber du en elbil i det første halvår, vil du også typisk indlede dit nye køreeventyr med en bil, der i den første tid også viser et mere retvisende billede af dens ydeevne, da du går imod varmere tider.

Koldt vejr kan nemlig påvirke batteriets ydeevne, hvorved du, hvis du køber din elbil om vinteren, vil undre dig over, hvorfor den ikke kører så langt på en opladning, som du havde fået stillet til udsigt.
Tilskud eller intet tilskud, det er spørgsmålet.

De politiske signaler og beslutninger har i flere omgange vist sig at have en stor indflydelse på salget af elbiler. Fra et øget salg til fastfrysning af markedet har elbilerne bevæget sig – afhængigt af politikernes gunst. Som forbruger betyder det, at du fortsat skal være yderst opmærksom på, hvordan vindene blæser på Christiansborg, for de kan få stor betydning for prisen på din elbil.

Den nuværende regering har en ambition om, at diesel- og benzindrevne biler skal udfases fra 2030. En god måde hvorpå denne proces kan øges, er uden tvivl gennem ændringer i afgiftssystemet. Ændringer kan betyde enten billigere elbiler eller dyrere diesel- og benzindrevne biler.